با ورود گروه مپنا به عرصه برقی­سازی با هدف کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت و حرکت به سمت تکنولوژی­های نوین، شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) به‌عنوان مأمور به ثمر رسیدن این پروژه، طرح های مطالعاتی برقی­ سازی خودروهای بنزینی را تعریف و طی تلاش شبانه­ روزی ۶ ماهه متخصصان و مهندسان این شرکت، موفق به پیاده‌سازی اولین نمونه این سامانه گردید.

برقی­ سازی وسایط نقلیه بر اساس یک سامانه پیشرانه الکتریکی است. اولین نمونه این سامانه بر روی محصول ایران خودرو نصب و مورد آزمایش­های پیمایش، سرعت، شتاب و شیب قرار گرفت. این نمونه به یک سامانه محرک داخل چرخ (In-wheel drive) مجهز شده است که امکان حرکت خودرو در هر دو حالت بنزینی/برقی را فراهم می­کند. این خودرو از شارژر AC با توان ۶/۶ کیلووات بهره می برد، برد مسافتی خودرو در داخل شهر ۱۵۷ کیلومتر و به صورت ترکیبی حدود  ۲۱۰ کیلومتر است. سرعت بیشنه آن نیز به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می­رسد. ظرفیت باتری خودرو ۲۸ کیلووات بوده و توانایی بازگشت انرژی به باتری در هر دو حالت برقی و بنزینی (regenerative) در هنگام ترمز گیری و… را دارد.

در ادامه پروژه­های خودرو برقی و طی ماه­های اخیر، سامانه کنترل خودرو، سامانه پایش یکپارچه خودرو، سامانه ترمز ضد قفل خودرو، سامانه کنترل فرمان و …. نیز به صورت کاملا بومی سازی شده در آمده است.

در همین راستا پروژه های جدید مبتنی بر موتور داخل چرخ و همچنین پروژه های مشترک خودرو برقی با شرکت­های خودرو ساز مبتنی بر موتور مرکزی در حال پیاده­ سازی است و در سال ۱۳۹۸ از آن بهره­برداری خواهد شد.

5 پاسخ
    • علی نوروزی فرد
      علی نوروزی فرد گفته:

      سلام
      باتشکر از حسن توجه شما، متاسفانه درحال حاضر این امکان میسر نمی باشد. در صورت فراهم شدن شرایط، اطلاع رسانی لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

      پاسخ
  1. محمدرضا حسینی
    محمدرضا حسینی گفته:

    بسیار عالیییییییییی ,فقط تو رو به خدا زودتر اجرایی کنید ما شدیدا منتظریم تا خودرو خودمون رو الکتریکی کنیم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *