«خودروهای آینده» عنوان همایشی است که برای نخستین بار برگزار شد تا توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان‌ برای بومی‌سازی این حوزه نمایش داده شود. همایش ملی خودروهای آینده با همکاری ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان‌های مدیریت صنعتی ایران در تاریخ ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه جاری در مرکز همایش‌های مدیریت صنعتی برگزار شد.
در این همایش ۵ محور موردبحث قرار گرفت. راهکارهای کاهش و بهینه‌سازی مصرف سوخت به روش بهره‌گیری از پیشرانه‌های برقی، توسعه ایستگاه‌های شارژ برقی و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد آن، تدوین استانداردهای متناسب با خودروها و وسایل نقلیه برقی متناسب با شرایط جغرافیایی ایران، رفع موانع قانونی و همکاری دستگاه‌های اجرائی مختلف برای توسعه وسایل نقلیه برقی، بومی‌سازی قطعات و زیرسیستم‌های خودروی برقی ازجمله این محورها بودند.
مرکز توسعه خودرو برقی و زیر ساخت های شرکت برق و کنترل مپنا (مکو) به عنوان پیشرو در زمینه پیشرانه های خودروهای برقی و اولین ارائه دهنده شبکه یکپارچه زیرساخت شارژ خودروهای برقی دارای یک غرفه مستقل در نمایشگاه جنبی این همایش بود و به معرفی محصولات خود در این زمینه پرداخت. محصولات ارائه شده توسط این مرکز شامل شارژرهای سریع ۵۰ کیلوواتی با استانداردهای بین المللی CHAdeMO،CCS و GB با قابلیت شارژ باتری ۴۰ کیلوواتی در ۴۸ دقیقه، شارژرهای کند ایستگاهی و دیواری، خودرو نمونه ی سیستم پیشرانه برقی in-wheel و سیستم کنترل مرکزی خودروهای سواری بود.
دکتر علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش ضمن اشاره به اهمیت توسعه خودروهای برقی در کشور، بیان نمودند: باید با عزم ملی پیشبرد اهداف ملی در راستای برقی سازی خودورهای برقی را دنبال کرد. در کشورهای پیشرفته دیگر از سوخت های فسیلی استفاده نمی شود این در حالی است که ما با CNG کردن خودروهای عمومی، هر چند آلایندگی های بنزین را کاهش می دهیم اما آلودگی های محیطی دیگر، گازهای مسموم و همچنین ذرات معلق هوا را افزایش خواهیم داد، به همین دلیل باید برای کاهش آلودگی های زیست محیطی و هوا باید، استفاده از سوخت های فسیلی را کاهش داد و از خودروهای برقی یا هیبریدی استفاده نمود.
دکترعلی آبادی همچنین پیشنهاد کردند: علاوه بر جایگزینی خودورهای برقی و هیبریدی به جای خودروهایی با سوخت فسیلی باید با برنامه ریزی، برق را در تمام عرصه های صنعتی و خانگی، جایگزین سایر انرژی ها کرد و زیرساخت های لازم برای برقی سازی در کشور را فراهم کرد.
ایشان در ادامه افزود: با وجودی آلودگی هوا و زیست محیطی، سوخت فسیلی در تهران و کلان شهرهای کشور، باید به هر چه زودتر و با اراده ملی به سمت و سوی تولید خودروهای برقی هیبریدی رفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *