ایستگاه شارژ خودروی برقی

نخستین جایگاه شارژ خودرو و موتورسیکلت برقی در ایران توسط گروه مپنا در زمینی به مساحت ۷۰۰مترمربع در محوطه برج میلاد تهران افتتاح شد. در این مراسم که با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران برگزار شد عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا گفت: این جایگاه دارای دو خط تامین توان برای خودرو و موتورسیکلت است که در خط یک، شارژ سریع و شارژ کُند نصب شده و در خط دو نیز شارژ موتورسیکلت قرار دارد.

وی افزود: همچنین شارژرها بر اساس استانداردهای بین‌المللی بومی‌سازی و ساخت داخل شده و کنترل و مانیتورینگ برای ارتباطات بالادستی بر اساس پروتکل OCPP صورت می‌گیرد. مدیرعامل گروه مپنا گفت: ایستگاه شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳ کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHAdeMO قابل استفاده برای خودروهای شرق آسیا شامل خودروهایی نظیر میتسوبیشی، کیا و نیسان است. علی‌آبادی درباره شارژ موتورهای برقی توضیح داد: این ایستگاه دارای شارژر کُند خودرو برقی با توان ۴/ ۷ کیلووات است و می‌تواند همه خودروهای برقی استاندارد را تامین توان کند. از سویی دیگر، جایگاه شارژ خودروهای برقی احداثی گروه مپنا مجهز به دو شارژر ۵/ ۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به سهولت توان شارژ موتور سیکلت‌های برقی را دارد. به گفته مدیرعامل گروه مپنا، امروزه «حمل و نقل» بخشی جدایی نشدنی از زندگی بشر بوده و از منظر انرژی حدود ۲۰درصد کل تقاضای جهانی و از نظر میزان انتشار آلاینده‌ کربن دی‌اکسید، حدود ۳۰ درصد از میزان انتشار این آلاینده را به خود اختصاص داده ‌است؛ از این رو مناسب است برای ایجاد یک زیست‌بوم پایدار در موضوع حمل و نقل در دنیا نگاه ویژه‌ای صورت گیرد. وی در ادامه افزود: با توجه به نقش عمده خودروها در این بخش، فناوری‌های بسیار متنوعی برای بهبود عملکرد آنها از منظر انرژی، اقتصاد و محیط‌زیست ارائه شده‌ و مهم‌ترین فناوری ارائه شده در این زمینه انواع خودروهای الکتریکی (xEV) است. به باور علی‌آبادی، در دیدگاه کلان انرژی، استفاده از خودرو تمام الکتریکی و هیبریدی می‌تواند بسته به نحوه تامین برق و سوخت اولیه در اروپا، حدود ۲ تا ۳ برابر در مصرف انرژی از «چاه تا چرخ» صرفه‌جویی کند. وی افزود: به بیان دیگر، در خودرو احتراق داخلی، لازم است ۲ تا ۳ برابر، سوخت فسیلی بیشتری از چاه استخراج شود تا بتوان انرژی مکانیکی برابر در چرخ خودرو ایجاد کرد. وی در ادامه به مزیت جایگزینی موتورهای احتراق داخلی به موتورهای الکتریکی اشاره کرد و گفت: در خودروهای الکتریکی به دلیل جایگزینی موتور‌های احتراق داخلی با موتورهای الکتریکی، می‌توان از مزایایی چون کاهش حجم و وزن موتور، افزایش شتاب، بهبود راندمان تبدیل انرژی، کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های تعمیرات و نگهداری، عدم مصرف انرژی در زمان آماده به کار و کاهش آلودگی صوتی بهره گرفت. همچنین در زمان ترمزگیری، با بهره‌گیری از موتورهای الکتریکی به‌عنوان مولد انرژی، می‌توان در سیکل‌های رانندگی شهری بهبود چشمگیری در کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌ها داشت. مدیرعامل گروه مپنا گفت: در خودرو‌های برقی از انرژی الکتریکی که در باتری ذخیره شده‌ به‌عنوان یک سوخت پاک بهره گرفته می‌شود که سبب کاهش آثار شدید زیست‌محیطی و رفع چالش‌ اساسی کلان شهرها در بحث آلودگی هوا می‌شود.

در این ایستگاه، شارژر سریع خودرو برقی شامل یک خروجی شارژ AC با توان ۴۳ کیلووات قابل استفاده برای تمام خودروهای برقی استاندارد دنیا و یک خروجی شارژ سریع DC با توان ۵۰ کیلووات تحت پروتکل CHAdeMO قابل استفاده برای خودروهای شرق آسیا شامل خودروهای میتسوبیشی، کیا، نیسان و … است.

همچنین این ایستگاه دارای شارژر کند خودرو برقی با توان ۷. ۴ کیلووات است و می‌تواند همه خودروهای برقی استاندارد را تأمین توان کند. از سویی دیگر، جایگاه شارژ خودروهای برقی احداثی گروه مپنا مجهز به دو شارژر ۵.۵ کیلوواتی موتورسیکلت برقی است و به سهولت توان شارژ موتورسیکلت‌های برقی را دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *